LEAN i hverdagen

LEAN i hverdagen, er et indlæg skrevet af gæsteblogger Line fra mad-til-mor.dk

Det er med stor fornøjelse at jeg vil præsentere dig for Line og hendes blog mad-til-mor.dk.
Line blogger primært om lækker, nærende – og ikke mindst nem – hverdagsmad.

Men ud over at blogge om opskrifter, ved Line også en del om LEAN, som hun har valgt at gæsteblogge om her hos Frøken Leth.

Jeg vil overlade bloggen til Line, og lade hende præsentere sig selv:

 

LEAN i hverdagen – effektive arbejdsgange og mere tid til det sjove

 

På mad-til- mor.dk blogger jeg bl.a. om inspiration til en sundere hverdag.

Mit hovedfokus er på sunde og nemme retter, snacks og bagværk.
Jeg har også en føljeton, hvor jeg beder forskellige inspirerende personer om at svare på nogle spørgsmål omkring deres forhold til sundhed og hvordan de praktiserer det i hverdagen. I april måned var det Kira, som normalt huserer på nærværende domæne, der svarede på spørgsmålene.
Du kan læse hendes svar lige her: http://mad-til- mor.dk/froeken-leth/.

Kira spurgte også mig, om jeg havde lyst til at lave et skriv her til domænet. Og det havde jeg helt bestemt! Jeg gik derfor i tænkeboks ift. hvad jeg kunne bidrage med på en blog, der jo handler om livet og om hverdagen.

Jeg har beskæftiget mig med LEAN professionelt i en del år. Uden helt at tænke over det, har jeg hen ad vejen implementeret nogle arbejdsgange i hjemmet, som er forankret i denne tænkning.

Det er ikke banebrydende landvindinger, men små justeringer, der gør min hverdag lettere. Så måske de også kan inspirere nogle af jer læsere her hos Frøken Leth og give jer lidt mere overskud i hverdagen.

Jeg vil i det følgende ganske kort introducere nogle af principperne fra LEAN, som kan overføres til en helt almindelig hverdagssituation. Og så vil jeg give tre bud på arbejdsgange i hjemmet, hvor værktøjer fra LEAN-konceptet kan være nyttige.

Hvad er LEAN?

LEAN er dybest set bare sund fornuft, som er sat i system. Det er en tankegang om, at orden i tingene sparer tid og andre ressourcer. LEAN er en løbende proces, hvor man stræber efter hele tiden at udfordre og ændre vores vaner. Målet er konstant at effektivisere de arbejdsgange, vi gentager ofte. Dermed kan vi skabe mest muligt værdi med mindst mulig indsats. Det lyder jo meget tillokkende, ikke sandt?

Måske synes du, at det lyder åndssvagt, rigidt og ufleksibelt. Og jeg er udmærket klar over, at det ikke er alle, der bliver lige så høje over planlægning og struktur, som jeg gør. Jeg vil dog alligevel mene, at de fleste kan få lidt mere overskud i hverdagen ved at tænke over de her ting – og så bliver der frigivet ekstra tid til at være spontan.

Hvad kan jeg bruge LEAN til i hverdagen?

Når du kigger på de arbejdsgange, du gentager ofte, med nye øjne: LEAN-brillerne, kan du få øje på det spild, der ikke skaber værdi. Dvs. det arbejde, du udfører, som ikke direkte er med til at løse den opgave, du er i gang med. Det kan f.eks. være alt for mange skridt rundt i køkkenet, når du tømmer opvaskemaskine og dækker bord eller unødvendige indkøb pga. manglende overblik over jeres behov.

For at minimere det her spild og komme tidsrøverne til livs, skal du skabe overblik over opgaven, planlægge og systematisere. Dvs. du skal sortere, smide ud, strukturere og sætte arbejdet ind i et system, der er let at opretholde.

Du må være forberedt på, at det kræver noget tid og arbejdsindsats at komme i gang. Til gengæld kan det på den lange bane spare dig for både tid og besvær.

3 eksempler på anvendelse af LEAN i hjemmet

Vasketøj

Når du lægger tøj til vask, så sorter det med det samme. Hvis du har mulighed for det, så indkøb en vasketøjskurv til hver af de typer vask, I bruger derhjemme (f.eks. 40 grader hvidt, 40 grader kulørt, 60 grader hvidt osv.). Hvis I ikke har plads, så brug som minimum en kurv til kulørt og en anden til hvidt tøj – det gør sorteringen af tøjet meget hurtigere. Marker kurvene, så ingen er i tvivl om, hvad der skal lægges hvorhen, og sæt dem tæt på dér, hvor I tager det beskidte tøj af. Så er der nemlig størst sandsynlighed for, at tøjet med det samme ryger i den rette kurv i stedet for på gulvet.

Når du hænger tøjet på tørrestativet, så sorter det med det samme. Dvs. overvej, hvor tøjet skal lægges på plads efterfølgende og hæng de stykker tøj, der skal samme sted hen, tæt på hinanden. Det lyder måske ikke af noget særligt, men dette er virkelig et sted, hvor jeg som mor til to små krudtugler har sparret meget tid.

Indkøbslister

Umiddelbart tænker du måske, at det mest optimale er at notere på en indkøbsliste, hver gang du bruger det sidste af et produkt eller kan se, at I snart løber tør. Dette indebærer dog en stor risiko for, at du (i kampens hede) glemmer at skrive en vare på sedlen. LEAN handler netop om at indføre et system, som også fungerer, når du bliver forstyrret.

Jeg foreslår derfor, at du laver en oversigt over de dagligvarer, I oftest køber. Det skal være basisvarerne – de ting, I som udgangspunkt altid har i hjemmet. Ellers bliver listen for stor og for uoverskuelig.

Inddel varerne i passende kategorier, list dem i et Excelark eller lignende og print en stak. Så skal I bare krydse af, hvad der mangler løbende og kan evt. supplere med en hurtig runde i køkkenet lige inden indkøbsturen. På denne måde tager det kun ganske kort tid at lave en indkøbsliste og I sikrer, at I når hele vejen rundt. Husk også at gøre plads på sedlen til, at I kan notere andre varer.

Den liste, som funger hjemme hos os, kan du se her:

Jeg vil dog opfordre til, at du kun bruger denne til inspiration og i stedet laver en liste, der er tilpasset jeres forbrugsvaner og behov. Der er to kolonner ud for hver række. Så kan man nemlig både krydse af derhjemme, når varen mangler og i supermarkedet, når varen er lagt i kurven. Oplever I, at der er mangler på listen, så tilføj dem i hånden og bestem jer for et fastlagt interval, hvor I tilføjer nye varer, evt. fjerner varer, der sjældent indkøbes, og printer en ny stak.

Køkkenskabe- og skuffer

Mit sidste tip handler om, hvordan service er placeret i køkkenskabe og -skuffer. Her bruger mange af os nemlig en masse tid på at rode rundt for at lede efter de ting, vi skal bruge. Desuden er der meget spild forbundet med, at tingene ikke er placeret tættest på de steder, hvor de anvendes.

Start med at gå en runde, hvor du er udstyret med et par kritiske briller og plastikkasser eller lignende. Læg de ting, som I ikke bruger på månedlig basis i kasserne. Sæt kasserne væk i bryggerset eller garagen eller et andet sted, hvor du har plads til opbevaring. Efter nogle måneder kan du overveje, om tingene skal tilbage i køkkenet, ryge helt ud eller om de fortsat skal leve en eksil-tilværelse.

Prøv dernæst at tænke over, hvilke ting, du anvender på de forskellige stationer rundt omkring i køkkenet, og indret så fordelingen derefter. Alting skal have en plads – og det skal være en plads tæt på dér, hvor den skal bruges. I de fleste køkkener vil det derfor give bedst mening, at det service, der bruges i forbindelse med spisning – f.eks. tallerkener, glas, bestik og bordskånere er placeret i de skabe, der står tættest på spisebordet. Kanden til vand skal derimod stå tæt på vasken, krydderierne tæt på kogepladerne og krogen, hvor grydelapperne hænger, tæt på ovnen.

Husk også, at alle tallerkener f.eks. ikke behøver at stå stablet på ét sted. Du kan have 4-5 stykker til at stå i det skab, der er tættest på jeres spisebord og gemme resten lidt af vejen.

Husk forankringen og de løbende forbedringer

Implementering af LEAN kræver arbejde og vedholdenhed. Det gælder både i arbejdspladsen og i privaten. Men nu er det jo heller ikke meningen, at hele din hverdag skal systematiseres, effektiviseres og trimmes. Husk dog, at forankringen er vigtig. Resten af familien skal også være med på idéen, ellers mister systematiseringen hurtigt sin værdi.

Tænk løbende over, om det fortsat er de mest effektive systematiseringer, der danner grundlag for din vasketøjssortering, de rigtige varer, der står på indkøbslisten og den mest hensigtsmæssige måde, dit service står organiseret på. Lav f.eks. en note på din telefon, hvis du har forbedringsforslag. Bestem dig for et fast interval, f.eks. hver 3.måned (lav en reminder i din kalender med det samme) og brug 20 minutter på lige at gennemgå, om der skal ændringer til.

Jeg håber, at jeg har kunnet give dig inspiration til at gøre din hverdag lidt lettere. Så der bliver mere tid til alt det sjove.

Held og lykke med det!

Mange hilsner fra Line // mad-til- mor.dk

Del gerne: Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on Pinterest

2 Comments

  1. Malene

    30. maj 2017 at 19:54

    Det er genialt Line. Jeg elsker planlægning og struktur, så jeg skal da lige have implementeret lidt LEAN hjemme hos os.

    1. Kira74

      6. juni 2017 at 07:17

      Ja det er et super godt arbejdsredskab som Line har lavet.
      Her på matriklen er der også indført LEAN. Det giver et større overskud og mere ro på i hverdagene.